Παιδεία / «Λουκέτο» και συγχωνεύσεις τμημάτων σε εκατοντάδες σχολεία – Αντιδρούν γονείς κι εκπαιδευτικοί

Έντονος αναβρασμός επικρατεί στην εκπαιδευτική κοινότητα μετά την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε μαζικές συγχωνεύσεις τμημάτων και κλείσιμο σχολείων σε όλη τη χώρα, επικαλούμενη τη δημογραφική κρίση, με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να καταγγέλλουν ότι ο πραγματικός λόγος είναι η άρνηση να δοθεί πραγματική λύση στις τεράστιες ελλείψεις προσωπικού.
Χαρακτηριστικό του μεγέθους του προβλήματος είναι η πρόσφατη δημοσιοποίηση σε ΦΕΚ της λίστας 118 σχολείων – 36 Δημοτικών και 82 Νηπιαγωγείων – της Κεντρικής Μακεδονίας που δεν πρόκειται να ανοίξουν καν τη νέα σχολική χρονιά που ξεκινά τον Σεπτέμβριο.
Αναλυτικότερα, στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, δεν θα λειτουργήσουν 8 Δημοτικά, στη Δυτική Θεσσαλονίκη επίσης 8, στο Κιλκίς 5, στην Πέλλα 7, στην Πιερία 6 και στις Σέρρες 2.
Πολλά είναι και τα νηπιαγωγεία που δεν θα ανοίξουν: 7 στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, 22 στη Δυτική, 7 στην Ημαθία, 7 στο Κιλκίς, 23 στην Πιερία, 12 στις Σέρρες και 4 στη Χαλκιδική.
Συνολικά, δεν θα λειτουργήσουν 152 σχολεία στην Πελοπόννησο και την κεντρική Μακεδονία σύμφωνα με το τελευταίο ΦΕΚ:
Στο «πόδι» η εκπαιδευτική κοινότητα
Με κινητοποιήσεις απαντούν εκπαιδευτικοί και γονείς, εκτιμώντας ότι οι συγχωνεύσεις τμημάτων και καταργήσεις σχολείων πλήττει τα δικαιώματα των παιδιών σε σωστή παροχή δωρεάν εκπαίδευσης και τα εργασιακά δικαιώματα του προσωπικού, ενώ εύλογη είναι η αναστάτωση στις οικογένειες και η αύξηση του κόστους των νοικοκυριών – μαζί με την επίδραση στην ψυχολογία των παιδιών – από την βίαιη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Η απόφαση της κυβέρνησης για τις συγχωνεύσεις τμημάτων στα σχολεία άρχισε να υλοποιείται μέσα στο καλοκαίρι. Με εγκύκλιό του, το υπουργείο Παιδείας καλεί τις Διευθύνσεις των σχολείων να μειώσουν τον αριθμό των τμημάτων, αυξάνοντας τον αριθμό των μαθητών.
Στο Ηράκλειο, η Ένωση Συλλόγων Γονέων Μαθητών διοργανώνει σειρά συγκεντρώσεων διαμαρτυρίας όλη την εβδομάδα.
Κινητοποίηση πραγματοποίησε ο σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου, διαμαρτυρόμενος για τις συγχωνεύσεις τμημάτων σχολείων που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας σημειώνοντας ότι «είναι χρέος μας να αντισταθούμε σε αυτή την πολιτική που μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω».
Η εκπαιδευτική κοινότητα αντέδρασε ήδη από τις πρώτες ανακοινώσεις για τη συγχώνευση τμημάτων στο Ειδικό Σχολείο Μυτιλήνης, το 9ο ΔΣ Μυτιλήνης, τα Δημοτικά Σχολεία Βαρειάς, Καλλονής και Παναγιούδας και όπως σημειώνουν «το Υπουργείο αντί να πάρει πίσω την απόφαση αυτή, επανήλθε απαιτώντας τη συγχώνευση τριών επιπλέον τμημάτων, στο 10ο ΔΣ Μυτιλήνης, στο 2ο Νηπιαγωγείο Πλωμαρίου και στο 9ο ΔΣ Μυτιλήνης για δεύτερη φορά. Οι συγχωνεύσεως αυτές δεν λαμβάνουν υπόψη ούτε τη νομοθεσία που προβλέπει συγκεκριμένο χώρο στην αίθουσα για τον κάθε μαθητή, ούτε γνωματεύσεις του ΚΕΔΑΣΥ για ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μαθητών, ούτε βέβαια την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης».
Την αντίδραση των εκπαιδευτικών στηρίζει και η Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων του Δήμου Μυτιλήνης που με ανακοίνωσή της «δηλώνει την πάγια η θέση της για τμήματα κάτω από 20 μαθητές».
Τη Δευτέρα 26 Αυγούστου πραγματοποιήθηκε παράσταση διαμαρτυρίας στα γραφεία της περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης στη Μυτιλήνη.
Στα Χανιά, η Ένωση Γονέων και Κηδεμόνων Χανίων καλεί:
- Τρίτη 27/08 συμμετοχή στην παράσταση διαμαρτυρίας στον Περιφερειακό Διευθυντή στο Ηράκλειο μαζί με τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών Κρήτης στις 12 μ. στα γραφεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, Λεωφ. Κνωσού 6.
- Πέμπτη 29/08 νέα κινητοποίηση, στις 11 π.μ. στα γραφεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Στη Ζάκυνθο, η ΕΛΜΕ διοργανώνει παράσταση διαμαρτυρίας την Τρίτη 27 Αυγούστου στις 12.30 μ.μ. στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Τονίζει, μεταξύ άλλων πως «το υπουργείο Παιδείας, έχοντας ως κεντρική πολιτική επιλογή την ελαχιστοποίηση των προσλήψεων αναπληρωτών, προχωρά σε τσουνάμι περικοπών τμημάτων σε Α/θμια και Β/θμια σε όλη τη χώρα».
«Στο πλαίσιο αυτό, οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και οι κατά τόπους Διευθύνσεις Α/θμιας και Β/θμιας ευθυγραμμίζονται με αυτή την κατεύθυνση, προκειμένου να μειωθεί ο αριθμός τμημάτων. Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι οι εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών και η ασφάλειά τους δεν αποτελούν προτεραιότητα ούτε των κυβερνήσεων ούτε των Περιφερειακών Διευθύνσεων και των κατά τόπους Διευθύνσεων Εκπαίδευσης».
Παράσταση διαμαρτυρίας στο γραφείο της περιφερειακής διευθύντριας Εκπαίδευσης Ηπείρου πραγματοποίησε την Παρασκευή 23 Αυγούστου η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Ηπείρου με τη συμμετοχή των Πρωτοβάθμιων Σωματείων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου.
Τόσο από τη μεριά των εκπαιδευτικών όσο και από τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Γονέων καταγγέλθηκε «η πρωτοφανής για τα εκπαιδευτικά χρονικά επιχείρηση περικοπής και συγχώνευσης τμημάτων, με μοναδικό σκοπό την εξοικονόμηση πόρων σε βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών».
Η Ομοσπονδία Γονέων Ηπείρου τόνισε ότι αυτές οι ενέργειες αποτελούν για τους γονείς αιτία πολέμου, επειδή:
«Είναι αδιαπραγμάτευτο το δικαίωμα κάθε παιδιού να φοιτά στο σχολείο της γειτονιάς του για παιδαγωγικούς και κοινωνικούς λόγους.
Οι αναγκαστικές μετακινήσεις των μαθητών, οι συγχωνεύσεις τμημάτων και η δημιουργία νέων πολυπληθών, έρχονται σε ευθεία αντίθεση με τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών – παιδιών μας. Είναι σε όλους κατανοητό ότι μόνο στα ολιγομελή τμήματα ο εκπαιδευτικός μπορεί να εντοπίσει δυσκολίες και μαθησιακές ελλείψεις, πολύ περισσότερο να ανταποκριθεί στις ανάγκες των μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, διαφοροποιώντας τη διδασκαλία, εξατομικεύοντάς την, στηρίζοντας επιπλέον μαθησιακά τους υστερούντες μαθητές.
Πολλές οικογένειες θα αντιμετωπίσουν σοβαρότατα προβλήματα στον οικογενειακό τους προγραμματισμό και στην εργασία τους, ενώ οικογένειες της υπαίθρου θα χρειαστεί ακόμα και να μεταναστεύσουν για να μπορέσουν να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο.
Τα παραπάνω δεν αφορούν μόνο την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά και τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, όπου και εκεί επιχειρείται η συγκρότηση τμημάτων με τα μέγιστα όρια μαθητών. Καταλαβαίνει κανείς τι μάθημα μπορεί να γίνει στις τάξεις των 27-28 μαθητών, που εκτός των άλλων προετοιμάζονται και για τις καθοριστικές για το μέλλον τους Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Μεγάλα θύματα όλης αυτής της διαδικασίας θα είναι οι μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, όπου μέσα στο πλήθος των 25 και 28 μαθητών θα μένουν χωρίς εξατομικευμένη υποστήριξη, με ολέθριες συνέπειες για τη μόρφωση και τη ζωή τους».









